NMBS Elektrische locomotieven (HLE)

De reeks HLE is een twee-spannige E-Lok die sinds 1985 tot 2012 bij de NMBS reed voornamelijk de Benelux-trein

tussen Amsterdam en Brussel Zuid. De laatst jaren reden de locomotieven ook P-treinen met M4/M5 en ook I6/I10.

 

Sinds 2016 is de 1187 door NMBS-Holding

De reeks HLE 12 is een twee-spannige E-Lok die sinds 1986 rijdt, in de beginjaren reed de loc vooral IC dienste richting Lille-Flandres. Einde jaren '90 met de indienstkomen van de AM96 werden de loc's door B'Cargo overgenomen en die tot einde 2012 reden. Inmiddels zijn alle locomotieven verkocht XTR Development in Tjechië.

De reeks HLE 13 is een twee spannige E-Lok die rijdt sinds 1998 vooral op de IC Diensten Oostende - Eupen. Maar ook in de cargo vooral de laatste jaren.

De reeks HLE15 is een drie spannige E-Lok die sinds 1962 rijdt vooral internationaal naar Frankrijk en tot 1996 naar Amsterdam. Daarna werdt de loc voor P-treinen en ook speciale treinen ingezet. Beging 2009 gingen deze buiten dienst.

 

De 1504 is door TSP bewaard.

De 1503 is door NMBS bewaard en staat in Museum.

De HLE 16 rijdt sinds 1966 en is een vier spannige E-Lok.

Die vooral naar Duitsland reed tot in 2005 met IC Oostende-Köln. Daarna reed de loc vooral P-Treinen. Begin maart gingen ze buiten dienst

 

De 1602 is bewaard door NMBS

De 1608 is bewaard door TSP

De 1601 staat in Gent te wachten op ?

De 1604 staat in Gent te wachten op ?

De HLE 18 vier spannige E-Lok rijdt sinds 1973 vooral tussen Oostende - Köln, maar ook in Frankrijk reed deze lok vele ritten. Einde 1999 reden de laatste.

 

De HLE1805 is door TSP bewaard

De HLE 18 II rijdt sinds 2011 uitsluitend met verschillende soorten reizigerstreinen. Het is een drie-spannige E-Lok.

De HLE 19 is dezelfde E-lok zoals de HLE 18II maar dan langs 1 zeide een GF-Koppeling.

De HLE 20 is een enkelspannige E-Lok die sinds 1975 rijdt als een van de krachtigste van Europa. Einde 2013 was het einde voor deze mooie loc's.

 

De 2001 is door NMBS bewaard

De 2005 is bij B-Technics

De 2021 bij TSP

De HLE 21 rijdt sinds 1984 als lichte variant op de HLE 27,

deze is enkelspannig. Deze loc's kunnen trek-duw met M4/M5 rijden, en regelmatig worden ze ook in de Cargo gespot aangezien ze in dubbeltracties kunnen rijden.

 

Enkele zijn gesloopt : 2113/2121/2130

Enkel zijn in 'park'

De HLE 22 was een van de eerste 'moderne' eloks in 1953

enkelspannig. Ze rijden bijna elk mogelijkee dienst bij de NMBS tot 2009 de buitendienststelling.

 

De 2201 is bij TSP

De HLE 23 is enkelspannig en rijdt sinds 1955 tot 2012 als laatste opdrukdiensten in Luik.

 

De 2309 is bij TSP

De 2329 is bij Antwerpen Schijnpoort

De 2321 bij Hasselt

De 2383 bij NMBS

De HLE 25 rijdt sinds 1960 die veel treinen heeft gereden.

Einde jaren '80 werden ze uitgerust door trekduw installatie voor M2's. Ze reden tot begin 2009 met P-treinen en goederen.

 

Geen enkele werd bewaard.

De HLE 25.5 is een twee- spannige E-lok die vanaf 197* tot 1986 de Beneluxdiensten reed. Daarnar werd de lok ook voor TEE treinen gebruik. Midden 2009 werden ze buiten dienst gezet.

 

De 2551 is bij TSP bewaard.

De HLE 26 rijdt sinds 1964 als 1e vijf prototype's, daarna de 2e reeks vanaf 1969. De lok's zijn enkelspannig.

Einde 2011 werden ze buiten dienst gezet.

 

De 2629 is door TSP bewaard.

De HLE 27 rijdt sinds 1981 met vooral reizigersdiensten, maar ook af en toe met goederen.

 

Alle lok's zijn nog in dienst.

De HLE 28 als twee E-loc bij de NMBS in dienst vanaf 1949 tot 1996.

 

De 2801 is bij TSP

¨De HLE 28II is een vier-spannige E-lok die zowel reizigers als goederen rijden. Bij goederen rijden in NL,BE,DE

 

Bij reizigers tussen Amsterdam en Brussel.

De HLE 29 is de 1e E-lok bij de NMBS in dienst vanaf 1949 en tot 1983 was het einde.

 

De 2912 is door CFV3 (Mariembourg) bewaard.

De 2913 is door TSP bewaard in slechte staat.

De HLE 29 is gelijkaardig zoals de HLE 28, maar deze rijdt vooral in Frankrijk, maar ook Duitsland.

Copyright Brttrainz